آموزش سئو سایت

محتوای تکراری و تاثیر آن بر سئو سایت

محتوای تکراری یکی از مسئله های بسیار مهم در زمینه سئو سایت می باشد. در این مقاله بررسی می کنیم که محتوای تکراری چیست و چگونه می تواند سئو سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد. محتوای تکراری در واقع به معنای استفاده از محتواهایی است که شما در سایت خود و یا دیگر صاحبان وب سایت ها در روند کاری خود از آن ها استفاده کرده اند. درست است که ترفندهایی برای درگیر نشدن با محتوای تکراری در سایت وجود دارد، اما باید بدانید که هنوز هم محتوای تکراری یکی از مشکلات مهم در زمینه سئو سایت به شمار می رود.

محتوای تکراری چیست؟

محتوای تکراری یا duplicate content در واقع یک متن تکراری است که در وب، بیشتر از دو لینک به آن اشاره کرده اند. فرض کنید همین مقاله ای که در حال مطالعه آن هستید را ما در وب سایت نیوسئو با یک آدرس متفاوت دیگر نیز منتشر می کردیم و یا اینکه یک وب سایت دیگر این مطلب را دقیقا و یا با کمی تغییر منتشر می کرد.

در این صورت مطلب انتشار یافته، جزو محتوای تکراری در سایت به شمار می رود. البته منظور از محتوای تکراری، بیشتر متن ها و مقاله هایی است که شما در وب سایت خود انتشار داده اید و آن محتوای مورد نظر را در سایت خود داشته اید. محتوای کپی شده کمی تفاوت با موضوع مورد نظر ما دارد.

تاثیر منفی محتوای تکراری بر سئو

محتوای تکراری در سئو نقش مهمی دارد و می تواند آن را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه، چندین دلیل که نشان می دهد چرا محتوای تکراری یا duplicate content برای سئو شما مضر می باشد را ارائه کرده ایم:

  • به وجود آمدن URL هایی که برای سئو مناسب نیستند
  • بی ارزش کردن بک لینک ها
  • مصرف بیهوده crawl budget
  • تحت تاثیر قرار دادن رنک محتوا اصلی

در ادامه هر کدام از موارد گفته شده را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد:

1)      ایجاد URL های نامناسب برای سئو

تصور کنید که محتوای یک صفحه، در سه URL زیر نیز وجود داشته باشد:

domain.com/page/

domain.com/page/?utm_content=buffer&utm_medium=social

domain.com/category/page/

طبیعی است که URL اولی، باید در صفحات نتایج جستجو گوگل اول از همه به نمایش در بیاید. اما گوگل ممکن است که متوجه نشود کدام یک از محتواهای تولید شده، محتوای اصلی می باشند. در نتیجه ممکن است که صفحات دیگر شما که دارای duplicate content هستند، جای URL اصلی را بگیرند. در نتیجه، از آنجایی که کاربران نیز ممکن است بر یک لینکی که دارای محتوای تکراری می باشد و URL آن مناسب برای سئو نیست، کلیک نکنند، ترافیک سایت شما نیز به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد.

2)      بی ارزش کردن بک لینک ها

اگر یک محتوای مشابه در URL های متفاوت وجود داشته باشد، هر کدام از آن URL ها ممکن است که بک لینک هایی را جذب کنند که این قضیه در تقسیم لینک بین URL های سایت شما تاثیر می گذارد. برای مثال به دو لینک زیر توجه داشته باشید:

https://buffer.com/library/social-media-manager-checklist
https://buffer.com/resources/social-media-manager-checklist

محتوای استفاده شده در هر کدام از این صفحات، جزو duplicate content محسوب می شود و در حالی که هر کدام از آن ها به ترتیب 106 و 144 referring domains دارند. البته لازم نیست که نگران شوید، گوگل معمولا در شناسایی این دسته از محتواهای تکراری عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. اما با این حال بهتر است که این قبیل از محتواها را در سایت خود قرار ندهید. گوگل هنگامی که با این دسته از محتواها برخورد می کند، در واقع تمام URL های موجود را در یک دسته قرار می دهد که بک لینک های دریافتی آن ها را به محتوای اصلی موجود اختصاص می دهد.

حالا وقتشه!   اینو بخون: برترین تکنیک های بهینه سازی محتوا سایتپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

مسئله ای که وجود دارد این است که ما در بیشتر موارد مشاهده می کنیم که گوگل، دو URL مربوط به یک محتوا را در SERP های خود نشان می دهد و برای آن ها رنک در نظر می گیرد. البته تا هنگامی که به حساب کاربری Google Search Console دسترسی نداشته باشیم، نمی توانیم در مورد اینکه آیا گوگل این دو URL را به یک چشم نگاه می کند، نظر بدهیم یا خیر. البته به احتمال زیاد، گوگل محتوای تکراری در سایت را شناسایی کرده و به زودی از SERP های خود آن را حذف می کند.

duplicate content چیست,تاثیر محتوای تکراری بر سئو,تشخیص محتوای تکراری در سایت

3)      مصرف بیهوده crawl budget

گوگل با استفاده از خزنده های خود سایت شما را کراول می کند و محتواهای جدیدی که انتشار داده اید را شناسایی می کند. در واقع این یعنی که خزنده های گوگل با استفاده از لینک هایی که در صفحات قدیمی سایت شما وجود دارند، صفحات جدید را شناسایی کرده و آن ها را از نظر بهینه بودن بررسی می کنند و در نهایت یک رنک مناسب به محتوای مورد نظر می دهند.

البته شما می توانید با ورود به حساب Google Search Console خود، برای آن دسته از صفحاتی که می خواهید دوباره توسط خزنده های گوگل کراول شوند، درخواست ایندکس مجدد کنید.

بنابراین گوگل در زمینه تشخیص محتوای تکراری در سایت می تواند عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. وجود محتوای تکراری در سایت موجب می شود تا خزنده های گوگل بیهوده یک صفحه را مورد بررسی قرار بدهند. این موضوع همچنین بر سرعت و کیفیت کراول کردن صفحات و محتواهای جدیدی که در سایت خود دارید تاثیر می گذارد. در نهایت تولید محتوا تکراری، سبب می شود تا crawl budget شما بیهوده مصرف شود.

4)      تحت تاثیر قرار دادن رنک محتوای اصلی

در برخی موارد ممکن است که شما به یک وب سایت دیگر اجازه بدهید تا از محتواهای سایت شما در روند فعالیت های خود استفاده کند و یا اینکه ممکن است یک صاحبان یک سایت از محتواهای تولیدی شما استفاده کنند و آن ها را عینا به صورت کپی شده و یا با کمی تغییرات در وب سایت خود قرار دهند.

هر دو موردی که گفته شد به محتوای تکراری یا duplicate content مربوط می شود که تنها تفاوتی با موارد قبلی در این است که محتوای مورد نظر، در دامنه های مختلف وجود دارد. البته معمولا مشکلی در این زمینه برای رنک محتوای شما به وجود نمی آید. اما در برخی موارد دیده شده است که همان محتوای کپی شده، به دلایلی، توانسته است که رنک بالاتری نسبت به محتوای اصلی داشته باشد که این موضوع طبیعتا برای شما مفید نخواهد بود.

آیا گوگل جریمه ای برای محتوای تکراری در سایت دارد؟

گوگل به تازگی اعلام کرده است که جریمه ای برای duplicate content در روند فعالیت های خود ندارد. در واقع وجود تعداد زیادی محتوای تکراری در سایت تاثیری در جریمه هایی که ممکن است گوگل برای شما در نظر بگیرد ندارد. جان مولر نیز در این زمینه اعلام کرده است که گوگل به هیچ عنوان چیزی با عنوان duplicate content penalty نداشته است و قصد آن را هم ندارد که سایت هایی که در بین صفحات خود URL های متفاوت و محتواهای مشابه دارند را جریمه کند.

البته دقت داشته باشید که اگر به وجود آمدن محتواهای تکراری در سایت شما، جزو استراتژی هایتان نبوده و برنامه قبلی در این زمینه نداشته اید، از سمت گوگل جریمه نخواهید شد؛ اما اگر غیر از این است که شما قصد دارید که تکنیک های سئو کلاه سیاه در روند کاری خود استفاده کنید، باید بگوییم که گوگل متوجه این قضیه شده و جریمه های اساسی برای سایت شما در نظر می گیرد.

+ نوشته شده در  سه شنبه 28 آبان 1398ساعت 14:44  توسط ریحانه مقدم  بازدید 316 برچسب ها: آموزش سئو, سئو سایت , آموزش تولید محتوا, آموزش ایمیل مارکتینگ, نیوسئو,امیر قمصری,

بررسی سئو سایت سلام دانلود

تحلیل سئو سایت سلام دانلود را برای این هفته برای شما آماده کرده ایم. سایت سلام دانلود از سال 2017 فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کرده است. تمرکز سایت های دانلود فیلم بر روی تولید محتوا می باشد که مخاطبان و کاربران را به سایت خود از طریق موتورهای جستجو هدایت کنند. روش کسب درآمد این نوع سایت از طریق تبلیغات و بنرهای تبلیغاتی می باشد.

سایت سلام دانلود یکی بهترین سایت ها در زمینه ارائه فیلم های دوبله فارسی می باشد که در عبارت کلیدی دانلود فیلم دوبله فارسی در رتبه دو قرار دارد و یکی از عبارات مهم در این نوع کسب و کار است.

 

اطلاعات آماری

رتبه کنونی سایت در الکسا (جهان)1,617
رتبه کنونی سایت در الکسا (ایران)47
امتیاز سئو جهانی67%
تعداد بک لینک18,643
محل سرورایران
رتبه محتوای بی ارزش46.3%
میزان بازدید متوسط از صفحات سایت به ازای هر نفر در روز3.65
میزان متوسط حضور هر نفر در سایت در طول روز2:47

تاریخ تحلیل : 20 شهریور 1398

اطلاعات تحلیلی
آنالیز سایت,تحلیل سئو سایت,تحلیل سئو سایت سلام دانلود

  • یکی از مواردی بسیاری از طراحان سایت به آن توجه نمی کنند استفاده از میکروفرمت های schema می باشد. رعایت این مسئله باعث نمایش بهتر سایت در نتایج جستجو می شود. همچنین این قابلیت کمک می کند نتایجی که مرتبط با سوال کاربر می باشد از طریق موتورهای جستجوگر گوگل و بینگ در اختیار وی قرار گیرد. خوشبختانه در تحلیل سئو سایت سلام دانلود متوجه شدیم که از این قابلیت مهم استفاده شده است.
  • طراحی سایت فیلم سلام دانلود به دلیل ریسپانسیو بودن، از تمامی دستگاه های هوشمند با سایزهای متفاوت پشتیبانی می کند و تجربه کاربری خوبی را نیز در اختیار مخاطبین قرار می دهد.

آنالیز سایت,تحلیل سئو سایت,تحلیل سئو سایت سلام دانلود

  • انتخاب رنگ سایت یکی از مسائل مهم برند است در سایت سلام دانلود با انتخاب رنگ سبز سایت که ساده ترین رنگ برای پردازش است و اینکه باعث ایجاد آرامش در کارابران می شود.
  • یکی از پارامتر های کلیدی در قسمت بررسی لینک های سایت چگالی دامنه (Domain Authority) است. براساس تحلیل سئو وب سایت سلام دانلود توسط ابزار قدرتمند MOZ، چگالی دامنه سایت سلام دانلود، 26 می باشد که با توجه به عمر دامنه، عدد مناسبی است.
  • نقشه سایت یا sitemap در آدرس https://salamdl.info/sitemap.xml در دسترس است و در فایل robots.txt نیز سایت مپ به صورت صحیح اشاره شده است.
  • سایت سلام دانلود دارای صفحه ریدایرکت 404 اختصاصی نمی باشد. صفحه ارور 404 را بسیاری از سایت ها به صورت تکنیکال در سایت خود دارند اما اغلب آنان به صورت مناسب سفارشی نشده اند. در هر مرورگری برای آدرس هایی که وجود ندارند یک صفحه اختصاص داده شده است به طور مثال اگر کاربر آدرس یک سایت که اصلاً وجود ندارد را در آدرس بار وارد کند، پیامی از طرف مرورگر نمایش داده خواهد شد که چنین آدرسی در سایت مذکور یافت نشد و کاربر با پیام 404 مرورگر مواجه خواهد شد چرا که آدرس مورد نظر وجود خارجی ندارد. همانطور که مشاهده می کنید اگر وارد این صفحه بشوید هیچ راهکاری برای شما قرار داده نشده و هیچ CTA برای کاربر در نظر گرفته نشده است.

تحلیل سایت,تحلیل سایت سلام دانلود,سئو سایت سلام دانلود

  • URL یا آدرس دهی صفحات به صورت صحیح انجام نشده است و به صورت فارسی می باشد که امری کاملا اشتباه است. از کاراکتر بی معنی و اعداد استفاده شده است و آدرس صفحات داخلی و دسته بندی ها به صورت کاملا منطقی و تمیز نمی باشد. دلیل اصلی منطقی بودن و انگلیسی بودن آدرس دهی صفحات افزایش سرعت ایندکس و جلوگیری ایجاد بک لینک های شکسته است.

سایت سلام دانلود

  • الگوریتم جدید گوگل در مورد mobile frist می باشد و این الگوریتم مبحث mobile friendly می باشد. وب سایت سلام دانلود به این الگوریتم توجه کرده و کاربران موبایل را نیز به صورت جداگانه دیده و طراحی سایت به صورت کاملا مطلوب برای موبایل انجام شده است اما از سیستم جدید AMP در این سایت استفاده نشده است که می توان با استفاده از این تکنولوژی از رقبا پیشی گرفت.

آنالیز سایت,تحلیل سئو سایت,تحلیل سئو سایت سلام دانلود

  • از پارامترهای مهمی که گوگل در آپدیت های جدید خود به آن اهمیت فراوانی داده است، مبحث موبایل پسند بودن (mobile-Friendly) می باشد. وب سایت دانلود فیلم سلام دانلود این آیتم مهم که در امتیاز دهی گوگل تاثیر به سزایی دارد را مد نظر قرار داده و در کدنویسی قالب سایت اعمال کرده است.

آنالیز سایت,تحلیل سئو سایت,تحلیل سئو سایت سلام دانلود

  • از میکروفرمت های تاثیرگذار Structured Data که یکی از آیتم های موردنظر گوگل در مبحث امتیازدهی به سایت می باشد استفاده نشده است. این فرمت ها به موتور جستجو کمک می کنند تا تمامی داده های موجود در صفحه را شناسایی کنند و همچنین از rich snippet ها یکی از آنها امتیاز دهی یا ستاره ها می باشد استفاده نشده است.
  • در صفحه اصلی سایت از 15 تصویر استفاده شده است که تمامی تصاویر تگ alt دارند ولی هیچکدام از تصاویر title ندارد و می توان بهینه سازی تصاویر را با نوشتن title کامل کرد. بنرهای تبلیغاتی نیز حجم مناسبی دارند و باعث افت سرعت لود سایت نشده اند. اما در نگاه اول بسیار آزاردهنده هستند.
  • سرعت لود صفحات در این سایت، طبق تست صورت گرفته 0.6 ثانیه است که زمان بسیار مناسبی به شمار می رود.

آنالیز سایت,تحلیل سئو سایت,تحلیل سئو سایت سلام دانلود

  • وب سایت سلام دانلود از پروتکل امنیتی https استفاده نمی کند که نیازی هم به این مسئله ندارد.
+ نوشته شده در  شنبه 25 آبان 1398ساعت 15:40  توسط ریحانه مقدم  بازدید 291 برچسب ها: آموزش سئو, سئو سایت , آموزش تولید محتوا, آموزش ایمیل مارکتینگ, نیوسئو,امیر قمصری,

4 ابزار شگفت انگیز سئو برای طراحان سایت

ابزار سئو,ابزار سئو برای طراحان سایت,ابزار سئو برای طراحی سایت

ابزار سئو یکی از اصلی ترین فاکتورهایی است که می تواند به روند سئو سایت شما کمک کند. همانطور که برای بیشتر مراحل بهینه سازی صفحات ابزارهایی در اینترنت وجود دارد، ابزارهای سئو برای طراحان سایت نیز موجود می باشند که شما به عنوان یک طراح سایت می توانید از آن ها برای خود استفاده کنید. طبیعتا شما تعداد بسیار زیادی ابزار در toolbox طراحی سایت خود دارید که می توانید از آن ها استفاده کنید.

ابزارهایی که در این مقاله ارائه شده است، برای متخصصین سئو و کپی کننده های می تواند بیشتر کاربردی باشد. باید توجه داشته باشید که تمامی ابزارهای طراحی سایت موجود، برای سئو سایت مناسب نیستند. اگر در حال طراحی سایت برای افرادی هستید که می خواهند صفحات آن ها رنک های برتر را از آن خود کنند، باید از ابزارهایی که در ادامه این مقاله آموزش سئو به آن ها اشاره کرده ایم، استفاده کنید.

به طور کلی یک طراح سایت، نمی تواند در روند کاری خود به سئو بی توجهی کند. هیچکس تمایل ندارد که برای هاست، نام دامنه و یک طراحی سایت حرفه ای هزینه کند و توقعی در مورد سئو و بهینه سازی سایت خود از طراح مورد نظر نداشته باشد. به هر حال موفقیت و رضایت مشتریان شما به اعتبار برند شما می افزاید و مشتریانتان قبل از هر چیزی نیاز به ترافیک و بازدید مناسبی دارند و این مورد تنها با بهینه سازی سایت انجام پذیر خواهد بود. در نتیجه پیشنهاد می کنیم که حتما از ابزارهای سئو برای طراحان سایت که در ادامه معرفی می کنیم در روند کاری خود استفاده کنید.

Moz: بهترین ابزار پریمیوم سئو برای طراحی سایت

تعداد بسیار زیادی ابزار پریمیوم در موتورهای جستجو وجود دارند که در زمینه سئو سایت فعالیت دارند اما Moz در میان این همه رقیب، بهترین گزینه ای است که شما می توانید از آن استفاده کنید؛ چراکه بیشتر طراحان سایت موفق نیز ابزار Moz را یک ابزار بسیار کاربردی می دانند.

ابزار سئو,ابزار سئو برای طراحان سایت,ابزار سئو برای طراحی سایت

یکی از کارهایی که می شود از Moz برای سئو استفاده کرد، این است که شما با یک toolbox رایگان طرف هستید. جعبه ابزارهای Moz در هر صورتی کاربرد خواهند داشت؛ چه شما نیاز به معرفی شدن به موتور جستجو را داشته باشید و یا اینکه بخواهید تنها از نسخه پریمیوم این ابزار سئو استفاده کنید. با ابزارهای سئو Moz شما می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • تحلیل قابلیت رنک گرفتن دامنه
  • بررسی عبارات کلیدی فعلی (معمولی و مخصوص برند مورد نظر)
  • بررسی کسب هرگونه featured snippets، بک لینک و …
  • جستجو در مورد رقبا و بررسی عبارات کلیدی آن ها

البته اگر شما نسخه خود را به Moz Pro ارتقا بدهید، به امکانات بیشتری مثل موارد زیر دسترسی خواهید داشت:

  • بررسی فنی سایت مورد نظر
  • تحلیل بک لینک ها
  • ارائه عبارات کلیدی که می توانید از آن ها استفاده کنید
  • استراتژی های سئو محلی
  • رتبه بندی SERP برای دسکتاپ، تلفن همراه و موارد دیگر

نکته ای در مورد رقبای این ابزار سئو سایت

Mangools، Ahrefs و SEMrush امکانات بسیار فوق العاده ای در این زمینه دارند. اگر شما می خواهید که در زمینه بهبود رتبه سایت مورد نظر خود فعالیت های بیشتر و دقیقتری انجام دهید، پیشنهاد می کنیم که از این 3 ابزار گفته شده در روند طراحی سایت خود استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که این ابزارها همه در ابتدا برای مدت کوتاهی به صورت رایگان به شما خدمات ارائه می کنند و بعد از آن باید ماهانه مبلغ مشخصی را برای استفاده از هر کدام از آن ها پرداخت کنید. بنابراین هر زمان که اطلاعات کافی در مورد استفاده از تمامی امکانات یک ابزار به دست آوردید، اقدام به ارتقا نسخه فعلی خود دهید.

Ubersuggest: بهترین ابزار سئو رایگان

احتمالا تعجب خواهید کرد اگر متوجه شوید که یکی از ابزارهای سئو، خدماتش را به صورت رابگان در اختیار کاربران قرار می دهد. البته تعداد کمی ابزار سئو رایگان در اینترنت وجود دارد، اما ابزار Ubersuggest بهترین موردی است که شما می توانید از آن در روند کاری خود استفاده کنید.

ابزار سئو برای وردپرس,ابزار سئو چیست,ابزار سئو رایگان

یکی از ویژگی های مهم این ابزار این است که علاوه بر رابط کاربری بسیار ساده، شما می توانید آن را به روش های مختلف تنظیم کنید. به عنوان مثال شما می توانید از ابزار حسابرسی آن برای بررسی وب سایت های مشتریان فعلی خود استفاده کنید و همچنین اگر به دنبال یک شروع کننده مکالمه هستید، Ubersuggest بهترین ابزار سئو رایگانی است که شما می توانید از آن بهره ببرید. با استفاده از این ابزار رایگان سئو، شما می توانید وضعیت کلی سئو سایت هایی که در حال طراحی آن هستید را مورد بررسی قرار داده و از تکنیک های پیشنهادی این ابزار که برای بهبود وضعیت آن ها ارائه می شود، استفاده کنید. شما همچنین می توانید سرعت سایت آن ها را در عین حالی که طراجی را انجام می دهید، مشاهده کنید.

یکی از استفاده های دیگر این ابزار، این است که شما می توانید از آن به عنوان یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید که این مورد به شما کمک می کند تا عملکرد خوبی قبل از انجام طراحی سایت داشته باشید و آنچه که رقبای مشتری شما انجام می دهند را بررسی کرده و برنامه ریزی های خوبی در زمینه پیش افتادن از آن ها در روند فعالیت های خود ایجاد کنید.

Yoast: بهترین ابزار سئو برای وردپرس

Yoast بهترین ابزار سئو برای وردپرس می باشد که هر طراح سایت یا متخصص سئو می تواند از آن برای بهینه سازی سایت مورد نظر خود استفاده کند. آن دسته از طراحان سایتی که با وردپرس کار می کنند، بهتر است که استفاده از ابزار Yoast را در اولویت خود قرار دهند.

ابزار سئو وردپرس,بررسی رایگان سئو سایت,بهترین ابزار سئو

درست است که ابزار Yoast به وضعیت کلی عبارت کلیدی و بک لینک ها کمکی نمی کند، اما باید بدانید که این ابزار به طراحان سایت و تولید کنندگان محتوا این امکان را می دهد هر کدام از صفحات سایت خود را جداگانه، نطابق با اصول سئو، بهینه کنند؛ مثل موارد زیر:

  • اضافه کردن یک کلمه کلیدی خاص به تگ عنوان و متا دیسکریپشن
  • امتیاز دادن به صفحات شما بر اساس بهینه بودن برای عبارات کلیدی
  • امتیاز دادن به صفحات سایت برای دیگر فاکتورهای سئو؛ مثل لینک های داخلی، تگ های alt و …
  • امتیاز دادن به صفحات سایت برای میزان خوانایی هر کدام از آن ها

حالا وقتشه!   اینو بخون: 9 ابزار تحقیق کلمات کلیدی رایگانپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

Google Search Console: بهترین ابزار تحلیل سئو سایت

شما قبلا از Google Analytics برای بررسی معیارهای کلیدی وب سایت و همچنین تصمیم گیری در مورد اطلاعات مربوط به پیشرفت های طراحی آینده خود استفاده کرده اید؛ اما آیا می دانید می توانید داده های Google Search Console را به داشبورد Google Analytics خود نیز اضافه کنید؟

با این حال، Google Analytics از ارائه داده های اختصاصی جستجو که در وب ردیابی می شود کوتاهی می کند؛ به همین دلیل باید Google Search Console را به لیست ابزارهای سئو خود اضافه کنید.

جعبه ابزار سئو,طراحی سایت با وردپرس

با استفاده از این ابزار می توانید به اطلاعات زیر دست پیدا کنید:

  • نقشه های XML خود را به Google ارسال کنید.
  • قابلیت استفاده و خطا در موبایل را بررسی کنید.
  • به سرعت برای مشکلات امنیتی یا سرعت اسکن کنید (سرعت در حال حاضر در بتا است).
  • بررسی لینک های داخلی، بک لینک ها و انکسر تکست های موجود در سایت

حتی اگر این ابزار به شما در زمینه بهینه سازی سایت کمکی نکند، شما می توانید با استفاده از آن عملکرد خود را تحلیل کرده و در نهایت بهترین فعالیت ها را در زمینه طراحی سایت از خود ارائه کنید.

+ نوشته شده در  شنبه 25 آبان 1398ساعت 15:36  توسط ریحانه مقدم  بازدید 576 برچسب ها: آموزش سئو, سئو سایت , آموزش تولید محتوا, آموزش ایمیل مارکتینگ, نیوسئو,امیر قمصری,

آموزش کاربردی و جامع نقشه سایت

آموزش نوشتن نقشه سایت,ثبت نقشه سایت در گوگل,ساخت نقشه سایت

نقشه سایت یکی از مسائلی است که علاقه مندان و متخصصین سئو سایت در مورد آن نظرهای متفاوتی دارند. امروزه، تکنیک های سئو مورد نقد و بررسی قرار گرفته و مسئله به وجود آمده این است که آیا نقشه سایت تاثیری در روند سئو دارد یا خیر.

نقشه سایت یا sitemap در زمینه بهینه سازی سایت نقش موثری داشته است؛ اما با بروز رسانی های اخیر الگوریتم گوگل، باید بررسی شود که آیا هنوز هم از جایگاه مهمی در سئو برخوردار می باشد یا خیر و اینکه آیا شما باید از آن استفاده کرده و فعالیت هایی در زمینه ثبت نقشه سایت در گوگل داشته باشید یا اینکه به طور کلی به آن توجهی نکنید. در این مقاله آموزش سئو به بررسی کامل نقشه سایت و مسائل مربوط به آن می پردازیم.

نقشه سایت چیست و چگونه کار می کند؟

قبل از هر نکته دیگری باید به خوبی متوجه شوید که نقشه سایت چیست و چه ماهیتی دارد. نقشه سایت به فایل هایی گفته می شود که به موتورهای جستجو درباره صفحاتی که قابلیت کراول شدن را دارند، اطلاعات می دهد. این فایل های یک لیست ساده از URL هایی است که شامل اطلاعات بیشتری در مورد صفحات مورد نظر می باشد؛ مثل آخرین زمان بروز رسانی آن ها.

انواع نقشه سایت

در مورد انواع نقشه سایت باید بگوییم که در واقع دو نوع نقشه سایت وجود دارد که این دو مورد می توانند به شاخه های دیگری تقسیم شوند.  نقشه سایت XML و نقشه سایت HTML اصلی ترین انواع نقشه های سایت می باشند.

نقشه سایت HTML اساسا شامل صفحاتی هستند که دارای تگ های href هستند و به صفحات دیگر لینک می دهند؛ این فایل ها هم برای کاربران کاربردی هستند و هم برای موتورهای جستجو. خزنده ها سایت شما را با استفاده از کلیک بر لینک هایی که به صفحات دیگر لینک داده شده اند، کشف می کنند. آن ها این روند را تا جایی ادامه می دهند که دیگر لینکی در ارتباط با سایت شما باقی نمانده باشد.

اگر لینک های شما در نقشه سایت وجود داشته باشند، چه در XML یا HTML، موتورهای جستجو در پیدا کردن آن ها روند ساده تری را طی می کنند. صورت کلی یک نقشه سایت HTML به شکل زیر می باشد:

آموزش نوشتن نقشه سایت,ثبت نقشه سایت در گوگل,ساخت نقشه سایت

در ادامه می توانید نمونه ای از کدهای HTML را نیز مشاهده کنید:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

<ul>

                <li><a href=”/”>Home</a></li>

                <ul>

                                <li><a href=”/contact”>Contact</a></li>

                                <li><a href=”/about”>About</a></li>

                                <li><a href=”/products”>Products</a></li>

                </ul>

                <ul>

                                <li><a href=”/product-1″>Product 1</a></li>

                                <li><a href=”/product-2″>Product 2</a></li>

                </ul>

</ul>

البته شما می توانید هرگونه CSS که می خواهید را در نقشه سایت HTML خود اضافه کنید و استایل آن را تغییر دهید. بیشتر نقشه های سایت مناسب را می توانید از Disney Store تهیه کنید. همانطور که می توانید مشاهده کنید، تمام دسته بندی های مهم در این سایت لیست شده اند.

حالا وقتشه!   اینو بخون: آموزش سئو وردپرسپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

ساخت نقشه سایت با yoast seo,طراحی نقشه سایت,مشاهده نقشه سایت

دقت داشته باشید که حالت استاندارد توزیع نقشه سایت فرمت XML می باشد. موتورهای جستجو از این مورد استفاده می کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد صفحه سایت را به دست بیاورند؛ مثلا عنوان ها را مستقیما از فایل نقشه سایتتان کراول می کنند.

شما همچنین می توانید فایل های XML را در ابزارهای خود، مثل Google Search Console، نیز به کار ببرید تا گوگل بتواند اعتبار آن ها را به طور منظم مورد بررسی قرار دهد. نوشتن یک نقشه سایت XML ممکن است کمی دشوار باشد؛ چراکه تمام متا دیتا هایی که در مورد صفحه سایت مورد نظر هستند را باید در یک حالت استاندارد شامل شود. البته ظاهر نقشه سایت  XML با HTML تفاوت چندانی ندارد. در ادامه یک شمای کلی از این sitemap را برای شما ارائه کرده ایم که می توانید آن را مشاهده کرده و مورد بررسی قرار دهید:

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>
<url>
<loc>http://www.example.com/</loc>
<lastmod>2005-01-01</lastmod>
<changefreq>monthly</changefreq>
<priority>0.8</priority>
</url>
</urlset>

شما می توانید برخی از تگ های خاص مانند<loc>  و<lastmod>  را مشاهده کنید. این دو تگ بسیار مهم هستند؛ بنابراین حتما آن ها را به نقشه سایت خود اضافه کنید. البته دقت داشته باشید که دو مورد دیگر ممکن است توسط گوگل نادیده گرفته شوند.

توجه داشته باشید که URL های موجود در نقشه های XML ثابت هستند. این یعنی که شما نمی توانید تنها your-page/ را به sitemap اضافه کنید؛ بلکه باید به جای آن https://yoursite.com/your-page خود را اضافه کنید. اگر به مثال Disney که زده شد رجوع کنیم، متوجه می شویم که این سایت یک sitemap XML دارد که موتورهای جستجو را هدف قرار داده است.

دسته بندی های نقشه سایت

همانطور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره شد، دو نوع اصلی نقشه سایت، به دسته بندی های دیگری نیز می توانند تقسیم شوند:

  • نقشه سایت معمولی:

این ها رایج ترین مواردی هستند که در طراحی نقشه سایت به کار برده می شوند. معمولا بیشتر وب سایت های موجود یک نقشه از این دسته دارند. علت این است که بیشتر پلتفرم ها یک نقشه سایت پیش فرض دارند که به صورت خودکار ایجاد شده است. آن ها با فرمت XML تحویل داده می شوند و معمولا در مسیر نسبی /sitemap.xml یافت می شوند.

بیشتر سایت های وردپرسی، نقشه سایتشان را بر /sitemap_index.xml قرار داده اند. این حالت یک URL پیش فرض برای نقشه های سایتی است که توسط افزونه سئو Yoast تولید شده اند. نقشه های سایت ارائه شده توسط Yoast SEO با هدف خاصی ارائه می شوند و هدف این است که فایل های XML تنها در صورتی می توانند بسیار بزرگ باشند که موتورهای جستجو، آن ها را کراول نکرده باشند.

هر فایل XML تا 50 مگابایت و 50000 URL محدودیت دارد اما گوگل این محدوده با به 10 مگابایت کاهش داده تا اطمینان حاصل کند که فایل مورد نظر شما بیشتر از 50 هزار URL و 10 مگابایت حجم نداشته باشد. اگر سایت حجیمی دارید، بهتر است که نقشه سایت خود را به دسته های کوچکتر تقسیم کرده و از یک فایل ایندکس sitemap برای مدیریت آن ها استفاده کنید. اگر یک فرمت صحیح برای فایل ایندکس خود ایجاد کنید، موتورهای جستجو متوجه می شوند که چگونه باید سایت را کراول کنند.

<sitemapindex xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>
<sitemap>
<loc>https://example.com/pages-sitemap.xml</loc>
<lastmod>2019-04-17T15:12:13+00:00</lastmod>
</sitemap>
<sitemap>
<loc>https://example.com/product-sitemap.xml</loc>
<lastmod>2019-05-15T14:04:43+00:00</lastmod>
</sitemap>
</sitemapindex>

  • نقشه سایت تصویری:

معمولا تصاویر می توانند به یک نقشه سایت اضافه شوند. اگر تعداد زیادی از آن ها داشته باشید، بهتر است که برای هر تصویر یک فایل XML جداگانه ایجاد کنید.

  • نقشه سایت ویدئویی

شما همچنین می توانید ویدئوها را در طراحی نقشه سایت خود به کار ببرید. ویدئوها نیز درست مشابه به تصاویر، در رابطه با URL یک صفحه مورد استفاده قرار می گیرند. اگر تعداد کمی صفحه دارید که شامل ویدئو می باشند، پیشنهاد می کنیم که اطلاعات لازم را به یک نقشه سایت معمولی اضافه کنید اما اگر بیشتر حجم وب سایت شما با ویدئوها پر شده است، بهتر است که از نقشه سایت ویدئویی در روند معرفی نقشه سایت به گوگل استفاده کنید.

  • نقشه سایت خبری

اگر دارای یک سایت خبری هستید، می توانید این موضوع را در معرفی نقشه سایت به گوگل تبیین کنید. از آنجا که گوگل دارای بخش اخبار نیز می باشد، وقتی نیاز به یک فهرست بندی سریع دارید، استفاده از این بخش می تواند بسیار مفید باشد.

آیا Sitemaps برای سئو سایت اهمیت دارند؟

معرفی نقشه سایت در گوگل,نقشه سایت,نقشه سایت HTML

نکته مهمی که باید آن را رعایت کنید، این است که قبل از ثبت نقشه سایت در گوگل، باید مشکلات مربوط به سئو سایت را که به خوبی مرتفع کنید. به عنوان مثال، ممکن است که شما در صفحات خود محتوای تکراری داشته باشید. اگر بعد از بررسی های انجام شده متوجه شدید که محتوای تکراری در سایت شما وجود دارد، قبل از هر چیزی باید آن را بهبود دهید. چراکه گوگل به طور کلی duplicate content را به عنوان یک فاکتور منفی می شناسد؛ حال شما با معرفی نقشه سایت به گوگل، دقیقا کاری را انجام می دهید که به ضرر شما خواهد بود.

نکته مهمی که باید بدانید این است که لزوما برای کراول شدن صفحات سایت خود، نیازی به sitemap ندارید.

با این حال در موارد خاصی می توانند نقش مفیدی داشته باشند؛ از آنجایی که در کنسول جستجوی گوگل جایگاهی دارند، متوجه می شویم که گوگل نیز برای نقشه های سایت، اهمیت مناسبی قائل می باشد. نتیجه ای که می توان گرفت این است که نقشه سایت، مستقیما بر سئو تاثیر نمی گذارد اما با نقش داشتن بر مواردی دیگر، روند بهینه سازی سایت شما را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

کاربردهای مهم نقشه سایت

شما دارای یک وب سایت بزرگ باشید: اگر سایت شما تعداد صفحات بسیار زیادی داشته باشد، ممکن است به crawl budget شما آسیب بزند. Crawl budget برای سئو سایت اهمیت دارد و نقشه سایت نیز مستقیما بر آن تاثیری نمی گذارد؛ اما نقشه سایت با افزایش سرعت ایندکس شدن صفحات سایت شما، در این زمینه می تواند یک عامل کمک کننده باشد. یک وب سایت بزرگ در برخی موارد به معنای بالا بودن تعداد بروز رسانی هایی است که انجام می شود. ایجاد یک نقشه سایت XML می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

استراتژی لینک سازی داخلی سایت شما بد باشد: اگر شما به طور منظم لینک سازی های مناسب در صفحات داخلی سایت خود را انجام ندهید، ممکن است که کروال شدن برخی از آن ها سخت بشود که داشتن یک نقشه سایت می تواند در بهبود این وضعیت عملکرد خوبی داشته باشد.

اما دقت داشته باشید که قبل از اینکه شما از نقشه سایت برای بهبود روند فعالیت خود استفاده کنید، باید مرتفع کردن مشکلات سئو را در اولویت قرار دهید. به زبان ساده تر، بهتر است به جای ایجاد یک نقشه سایت، استراتژی لینک سازی داخلی خود را تغییر دهید.

سایت شما نوپا است یا بک لینک های ضعیفی دارد: از آنجایی که سایت ها از طریق لینک های شناسایی می شوند، ضروری است که دیگر وب سایت ها به صفحات سایت شما لینک بدهند تا گوگل بتواند هرچه بهتر صفحاتتان را کراول کند. نقشه های سایت می توانند صفحاتی را که موتورهای جستجو در حال کراول آن ها هستند، از کاربران سایت مخفی نگه دارند.

در نهایت باید بگوییم که ایجاد یک نقشه سایت هیچ ضرری برای شما نخواهد داشت؛ اما باید بدانید که این قضیه خیلی ضروری نبوده و ممکن است که شما اولویت بندی هایی داشته باشید که در زمینه سئو سایت عملکرد بهتری نسبت به sitemap داشته باشند. در ادامه، نکات مهمی در زمینه آموزش نوشتن نقشه سایت برای شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

+ نوشته شده در  شنبه 25 آبان 1398ساعت 15:33  توسط ریحانه مقدم  بازدید 326 برچسب ها: آموزش سئو, سئو سایت , آموزش تولید محتوا, آموزش ایمیل مارکتینگ, نیوسئو,امیر قمصری,